rajsan

Alla inlägg den 8 januari 2013

Av raija lehtola - 8 januari 2013 16:37


Idag är man inne på dag 7.

Det känns bara bättre och bättre för varje dag.

Man är mycket piggare och mycket, mycket mer inställd på att det är det HÄR man ska äta.

Känns som om man börjar få lite rutin på det hela.

Men jag måste ju säga att det blir mycket "Äta gårdagens rester"

Kvällsmaten blir frukosten och vise verse. Gör man inte det, då får man kasta mycket mat och ägna halva dagen i köket. 

Det har jag verkligen ingen lust med.

Blir rätt mycket halvfabrikat till resten av familjen just nu eftersom sambon inte är så van i köket !!! :-)      


Och lite NEGATIVT med.


Fick ett Gallstensanfall i natt.

Antagligen blev det lite för mycket fett för min del i går.

Vaknade vid 2 tiden i natt av att jag hade skit ont mellan skuldrorna.

Jag trodde då att jag hade legat illa, och kastade bort kudden.

Efter en stund började det smärta högt uppe i mellangärdet, kunde knappast andas.

Smärtan drog sig runt revbenen på höger sida och upp mellan skuldrorna.

Förstod då att det var ett gallstensanfall eftersom jag har haft det 2 ggr tidigare.

Gick upp och tog en Diklofenak "Supp".

Smärtan gick över efter 1 timme och jag kunde somna om.

Sist låg jag i nästan 6 timmar för att jag inte hade något kramplösande hemma.

Detta är tydligen inget farligt och är jättevanligt hos kvinnor.


Gallsten är slaggprodukter, vanligtvis
kolesterol, gall- och lecitinutsöndring som bildar hårda små
stenar som fastnar i gallgången på väg ner till tarmarna. Många bildar endast
gallkristaller som lätt kan ta sig ner till tarmarna, men får man stenar så
fastnar de lätt, och det orsakar smärtor i övre buken.

Så idag är jag lite försiktigare med fettet och mindre mängd äckligt ägg   


 


Ovido - Quiz & Flashcards